Mika Nieminen, WiseGolf

FGMA:n Seminaari 24.11.2022

Mika Nieminen aloitti oman esityksensä huomiolla siitä, miten peräkkäinen esiintyminen NexGolfin jälkeen synnyttää mielikuvan jonkinlaisesta vastakkainasettelusta. Tärkeintä on, että molemmat saavat esitellä omaa maailmaansa, hän lisää. Mika kertoo istuneensa aiemmin 15 vuotta seminaarien kuuntelupuolella ja inhonneensa aina ns. myyntipuheita. Siksi, omalla vuorollaan, hän pyrkii keskittymään annettuun aiheeseen lähes ilman myyntipuheita. Mikan etuna on pitkä kokemus toimialasta HyviGolfin toimitusjohtajana, eli hän tietää kenttien tarpeet. Nykyisin hän toimi WiseGolfin toimialajohtajana.

Teksti: Jukka Rimpiläinen, Honour-mediat

Mikan oma tulkinta FGMA:n antamasta otsikosta oli: Miten voitte väittää hallitsevanne kaikki nämä osa-alueet itse? Tämä on se kysymys, johon Mika vastaa. Samalla hän analysoi kahta maailmaa, jotka vastakkainasetteluun on luotu. Wisen tuote on Wise Platform, jonka kilpailukeino on se, että se rakentaa toimialakohtaisia ratkaisuja, joista golf on nyt uusin. Tällä hetkellä 40 asiakasta käyttää WiseGolf-järjestelmää, ja viime kesänä järjestelmän kautta varattiin jo miljoona pelikierrosta.

Keskimäärin seitsemän erillistä järjestelmää

Mika Nieminen käytti esimerkkinä aiemmin johtamaansa HyviGolfia, joka siirtyi jo vuonna 2021 WiseGolfiin. Golfkentillä on käytössä keskimäärin seitsemän järjestelmää golfkentän toimintojen hallintaan. Kaikilla on käytössään ajanvaraus, kassa, nettisivut, kirjanpito-ohjelma, uutiskirje- ja kyselytyökalu, on työajan seurantaa, kulunvalvontaa, palkanlaskentaohjelmaa, RFID-korttien sekä range-koneen hallintaohjelma jne. Tämän mallin suurin haaste on, etteivät nämä järjestelmät juttele keskenään, ja rajapintojen rakentaminen on vaikeaa ja kallista. WiseGolfin ratkaisumalli on laittaa nämä kaikki yhteen.

Kaikki yhdessä järjestelmässä

Mika Nieminen halusi nostaa esiin joitakin oman järjestelmänsä etuja. On vain yhdet käyttäjätunnukset ja yksi käyttölogiikka. Tarkoittaa käytännössä sitä, että kun osaat käyttää yhtä järjestelmän noin 30 moduulista, osaat käyttää kaikkia. Kaikki tieto on yhdessä paikassa, ja se on merkittävä ero vanhaan käytäntöön. Kun tiedot tallennetaan oikein, jokainen käyttäjä tietää missä kyseinen tieto on ja että se on oikeassa muodossa, koska rajapintoja ei tarvita. Tieto on myös koko ajan reaaliaikaista, koska tietoja ei haeta tai ajeta muista järjestelmistä. Mikäli jotain ostetaan kentän verkkokaupasta, tieto siitä menee suoraan kirjanpitoon. Kaikki asiat tehdään vain yhden kerran, sekin iso muutos aiempaan. Ja koska kyseessä on CRM-järjestelmä, asiakkaan sähköpostin muuttuessa se korjataan asiakasrekisteriin, josta se haetaan kaikkiin muihin osajärjestelmiin. Esimerkiksi uutiskirjetyökalua ei tarvitse enää osoitteiden osalta erikseen aika ajoin päivittää.

Automaatioketjut on yksi järjestelmän hienouksista. Looginen tapahtumaketju syntyy silloin kun jokin aktiviteetti laukaisee automaattisesti seuraavan. Koska kyseessä on CRM-järjestelmä, vierailija tunnistetaan mikäli hän on järjestelmässä, tai mikäli kyseessä on uusi asiakas, luodaan CRM-kontakti aina ensimmäisenä. Esimerkkinä verkkokauppaostos, jonka suorittaa uusi asiakas. Hänestä syntyy CRM-kontakti ja oston yhteydessä kontaktitietoon siirtyy siihen määritellyt tagit. Tagien ansiosta uusi asiakas viedään uutiskirjeen postituslistalle, jota kautta voi syntyä jäsensopimus, joka käynnistää laskutuksen jne. Tällaisia ketjuja voidaan rakentaa asetuksia muuttamalla, säästää aikaa sekä vaivaa ja virheiden määrä pienenee.

Yksinkertaisia ratkaisuja monimutkaiseen maailmaan

WiseGolfin ratkaisumalli on, että kaikki on samassa järjestelmässä. Ja väite on, että WisePlatform on toimivampi kokonaisuus kuin kaikki maailman parhaat toimijat rinnakkain. Perusteluina Mika esittää, että vaikka erillisinä Wisen 30 työkalua ei pärjää vertailussa maailman parhaiden työkalujen kanssa, ne yhdessä muodostavat ainutlaatuisen ratkaisun. Jokainen yksittäinen työkalu pyritään pitämään mahdollisimman yksinkertaisena ja sisältää sellaisia toimintoja, joita toimialalla tarvitaan. – Esimerkiksi taloushallinnon työkalusta puuttuu tällä hetkellä budjetointityökalu, mutta me teemme siihen sellaisen. Palautteiden pohjalta kukin työkalu kehittyy toimialan tarpeen mukaan, Nieminen korostaa.

Kun yksinkertaisena pidettävät 30 työkalua muodostavat yhteensopivan WiseGolf-järjestelmän, ei sille löydy vertaista koko maailmasta. Siksi Wise uskaltaa sanoa sen olevan maailman paras. Automaatioketjut ovat fiksun toiminnan keskiössä.

Automaatioketjut on yksi järjestelmän hienouksista. Looginen tapahtumaketju syntyy silloin kun jokin aktiviteetti laukaisee automaattisesti seuraavan.

Yksi vs. seitsemän tukipalvelua

On selvää, että mikäli kentällä on käytössä 7 eri järjestelmää, on käyttötuen osalta seitsemän eri kontaktia. Ja mikäli nämä seitsemän eri järjestelmää liittyvät toisiinsa, voi ongelman ratkaisu olla lähes mahdotonta. WiseGolfissa on vain yksi tukikontakti. Mika Nieminen myöntää, että viime keväänä Wisen tukipalvelut ruuhkautuivat, mutta vakuutti kasvuyrityksen lisäävän tukipalveluita tarvittaessa. Ymmärrämme, että tuen täytyy olla ihan timanttista, hän korostaa.

Jatkuva kehitys tärkeintä

Wise on SAAS-pilvipalvelu, jossa jokainen yrityksen 250 asiakkaasta käyttää samaa järjestelmää. Tällöin kaikki kehitystyö jota yrityksessä tehdään tulee kaikkien hyödyksi. Asiakasyrityksiä ei sidota pitkillä vuosisopimuksilla, vaan kuukausimaksuilla sillä filosofialla, että ellet tykkää, voit lähteä pois. Wisen pitää siis olla koko ajan yrityksen paras kumppani ja ajan hermolla, jotta yhteistyö jatkuisi. Tässä yrityksen järjestelmä eroaa eniten muista. Kilpailevan järjestelmän taloushallinto-ohjelmistoa ei lähdetä kehittämään golftoimialan tarpeisiin. Wisessä se on liiketoiminnan ytimessä. Toimialakohtaisia, räätälöityjä ratkaisuja.

Yksinkertaisista työkaluista rakentuu toiminnallinen kokonaisuus, jolla hallitaan monimutkaista toimialaa kaikki yhdessä -periaatteella, Mika summaa. Yksi tukikanava ja jatkuva kehitys sen tukena.

Wisen esityksen loppuosa käytettiin taloushallinnon työkalun taustoittamiseen Jukka Laukkasen toimesta.

Toimitukselta

On mielenkiintoista, että uutena toimijana toimialalle tuleva WiseGolf rakentaa ratkaisuaan aivan uudelta pohjalta. Pohjalla täytyy olla myös porilaista hullunrohkeutta, jota tällä toimialalla tarvitaan. Konseptina se, että kaikki on omissa käsissä kiinnostaa myös golfkenttiä tai sitten Mika on poikkeuksellisen hyvä myyjä. Peräti 40 toimijaa on jo ottanut järjestelmän käyttöönsä, ja moni sitä suunnittelee. Tämäkään ratkaisu ei varmasti sovi kaikille, sillä kenttien tarpeet ovat hyvin erilaiset. Hienoa, että on kilpailua järjestelmien kesken, sillä se pitää kehityksen käynnissä ja hinnat kurissa.