Visa Poropudas, Vitec Nexgolf Oy

FGMA:n seminaari 24.11.2022

Golfkentän toiminnanohjausjärjestelmät ovat kehittyneet kahdenkymmenen vuoden aikana huimasti. Verkkoon siirtyneet palvelut ovat pienentäneet caddiemastereiden työtaakkaa ja mahdollistaneet seurojen jäsenmäärän kasvattamisen. Ja kuten jo aiemmissa esityksissä kuulimme, digitaalisten verkkopalveluiden tulee tukea henkilökunnan työtä kohtaamispisteiden kehittämisessä. Vitec Nexgolf Oy on edelleen alan markkinajohtaja Suomessa, ja tulee varmasti kehittämään omaa toimintaansa aseman säilyttämiseksi. Kilpailu järjestelmien kesken on hyvästä meille kaikille.

Teksti: Jukka Rimpiläinen, Honour-Mediat

NexGolfin toiminnanohjaus tarjoaa golfin pelaamiseen ja golfkentän toimintaan erikoistuneet ratkaisut. Sieltä löytyy ajanvaraus omille ja vieraspelaajille sekä golfautojen ja muiden välineiden vuokrauspalvelu, varaaminen ja veloittaminen. Kilpailumoduuli on erittäin tärkeässä roolissa golfkentillä lähtien tapahtuman perustamisesta, kilpailuun ilmoittautumisesta ja ohjeistuksesta aina lähtöarvontaan ja tulospalveluun saakka. Tuloskortitkin täytetään digitaalisesti. Myös jäsenten omat harjoituskierrokset syötetään järjestelmään ja ylläpidetään järjestelmän avulla. Tasoitusjärjestelmää ylläpitää Suomen Golfliitto, mutta dataa sinne syötetään NexGolfin kautta.

Eräs merkittävä toiminto on jäsen- ja osakastietojen hallinta ja niihin liittyvät laskutus- ja maksamistoiminnot, pelioikeudet ja osakkeet – kaikki mikä pelaamiseen liittyy hallinnoidaan järjestelmän avulla. Eri kategoriat ovat helposti luotavissa ja hallittavissa aina laskutukseen ja maksutietojen ylläpitoon. Pelaajat pääsevät myös itse hallinnoimaan pelioikeustietojaan. Nexgolfista löytyy moduuli myös pelituotteiden myyntiin. Yhtenä kehityskohteena on pelaajan tunnistaminen ja hallinta.

NexGolfin kumppanit

Golfkentillä on perinteisesti tarvittu toiminnanohjausjärjestelmän lisäksi muitakin palveluja. Visa Poropudas lupaakin, että mikäli kassajärjestelmää tai kirjanpito-ohjelmaa tarvitaan, on hänellä siihen tuote valmiina. Toisaalta NexGolf ei ole sitoutunut vain yhteen toimijaan, eli verkkosivuja, uutiskirjeitä ja kirjanpito-ohjelmia on tarjolla useita. Hyvää NexGolfin konseptissa on se, että he keskittyvät kehittämään golfkentän toiminnanohjausjärjestelmää kumppaneiden hoitaessa itsenäisesti omien työkalujensa kehittämisen. Poropudas korostaa, että NexGolf kehittää myös pelaajapalveluita, jolloin asiakastyytyväisyys kohdistuu kentän toimintaan.

Integrointien ja Apien merkitys korostuu tällaisessa mallissa, ja siihen NexGolfilla on pitkä kokemus. Golfkentät ja niiden budjetit ovat erilaisia, joten myös järjestelmien tulee joustaa.

Haasteena kokonaisuuden hallinta

Oman konseptinsa heikkoutena Visa näkee kokonaiskustannuksen arvioinnin vaikeuden sekä kirjautumistarpeen useaan eri järjestelmään. Asiakastukikin hoidetaan kunkin itsenäisen toimijan toimesta. NexGolfin kumppaneina Visa Poropudas esitteli Golfpisteen, jonka kautta on tarjottu vieraspelaajien ajanvarausta NexGolfin luoman TeeTime-appin pohjalta. Golfpiste on kehittänyt sitä edelleen luomalla omia hakutoimintoja ja filttereitä sekä keskittyy sen kehittämiseen. Osalle pelaajista alkuperäinen TeeTime-palvelu on jo niin tuttu, että he käyttävät mielummin sitä.

Laskunvälitystä ohjataan Maventan avulla, kirjanpito-ohjelmistona on ProCountor, maksupalvelut tarjoaa PayTrail, P1 on asiakaskokemuksen selvittämiseen, Perintäpalveluissa käytetään Lowellia, uutiskirjetyökalun tekee Liana Technologies, Nexgolfin pitkäaikaisin kumppani. Encora on jo monille tuttu, mutta uutena kumppanina on Odoo, kassajärjestelmien toimittaja. Sen kanssa ensimmäiset pilotit ovat jo käynnissä ja varsinainen toiminta käynnistyy keväällä.

Toimitukselta

NexGolfin toimintojen esittely tuntuu varmasti erikoiselta, onhan yritys hallinnut markkinaa jo vuosia ja kaikki tuntevat sen tuotteen. Uuden omistajan ja uuden kilpailutilanteen myötä myös NexGolfin on ryhdyttävä kilpailemaan asiakkaistaan ja kehittämään toimintaansa. Siksi yritykselle annetaan tasapuolisesti tilaa näissä FGMA:n seminaarin raportoinneissa. Yritys tuntee kenttien tarpeet varmasti hyvin, onhan sillä kokemusta yhteistyöstä jo pitkälti. Omalla konseptillaan se haastaa muita vielä pitkään.