Toro-koneiden sähköistyminen ja automatiikka

– Esityksen taustalla on halu korjata alalla kuultua väärinkäsitystä siitä, että Toro olisi jättäytynyt sähköistyksen ja automatiikan kehityksestä, painottaa Hakon Petri Aaltonen. Aaltosen esitys kuultiin 17.11. FGMA:n tilaisuudessa Vierumäellä osana golfjohtajille suunnattua ohjelmaa. – Toro on jo pitkään kehittänyt sähköisiä toimintoja osana koneiden helppokäyttöisyyttä sekä turvallisuutta, ja kehitys automaation ja robotiikan osalta jatkuu aktiivisena, Aaltonen lupaa.

Kentänhoitokoneiden sähköistys ja automatiikka on paljon muutakin kuin pelkkää robotiikkaa. Aaltonen nostaa esimerkeiksi Toro-leikkureiden sähkötoimiset kytkimet, joilla ohjataan leikkuuyksiköiden toimintaa, hallitaan moottorin kierroksia ja vakionopeuden säädintä sekä nopeusalueita. – Langattomilla kaukosäätimillä hallitaan eri lisälaitteita, kuten puhallinta, katelevitintä, keräävää harjalaittetta ja ohjelmoidaan kolmeen muistipaikkaan haluttuja esiasetuksia, Aaltonen muistuttaa. Koneiden digitaalisten info-centereiden avulla seurataan ja hallitaan toimintoja monipuolisesti. Niiden avulla voidaan esimerkiksi rajoittaa siirtymäajon nopeutta.


Laadukkaimmat pelipinnat

Toron innovaatio isommissa leikkureissa on Smart Power, jossa ajonopeutta hidastetaan automaattisesti leikkuuvastuksen kasvaessa. Tällä toiminnolla saadaan lisää voimaa leikkuupöytiin ja vaikutetaan erityisesti leikkuujäljen laatuun. Smart Cool -toiminnolla vaikutetaan lauhduttimien puhaltimen suunnanvaihtoon. Moottoreissa on sähkötoiminen polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, diesel-moottoreissa on partikkelisuodattimet ja regeneraatiojärjestelmä, joilla tähdätään polttoainetaloudellisuuteen ja päästöjen vähentämiseen. Vikadiagnostiikan avulla ratkotaan sellaiset ongelmakohdat, jotka eivät näy päällepäin.


Helppoutta työskentelyyn

Aaltonen nostaa vielä sähköistyksen esimerkeiksi keskeltä keräävän, korkeakaatotyhjennyksellä varustetun vaakatasoleikkurin leikkuukorkeuden sähkö-hydraulisen säädön. Siinä muutetaan leikkuukorkeutta nappia painamalla. Monitoimitraktori, johon kytketään erilaisia työkoneita, saadaan toiminnot ohjelmoitua valmiiksi. Kuljettajalle työ on tehty mahdollisimman helpoksi. Valitaan vain mikä työlaite on käytössä, jonka jälkeen kaikki toiminnot ovat yhden käyttövivun takana.

Torolla kaiken sähköistyksen ja automaation tarkoituksena on, että työ on helpompaa ja turvallisempaa, mutta myös tehokkaampaa ja ympäristölle ystävällistä. Lopputuloksena saadaan erittäin laadukkaat pelipinnat niin väylillä kuin greeneilläkin.


Sähkötoimiset kentänhoitokoneet

Toro esitteli jo vuonna 2011 Greensmaster TriFlex 3420 hybridi-viheriöleikkurin, jossa oli sähkötoimiset leikkuuyksiköt. Vuonna 2020 esiteltiin kokonaan sähkötoiminen viheriöleikkuri, Greenmaster eTriFlex 3370. Ensimmäiset täyssähkökoneet tulivat Suomeen 2021 alkaen ja tällä hetkellä tilauksessa on 12 konetta. Täyssähköisten leikkureiden etuja ovat hiljaisuus, huoltovapaus ja ympäristöystävällisyys. Yhdellä latauksella ajetaan jopa 2 leikkuukierrosta ja ylikin.

Ensimmäinen hybridimallinen väyläleikkuri lanseerattiin vuonna 2014 nimellä Reelmaster 5010-H. Leikkurissa on sähkötoimiset leikkuuyksiköt ja hydrostaattisen ajovoimansiirron lähteenä on aiempaa pienempi diesel-moottori yhdistettynä 48 V akustoon. Polttoaineen kulutukseen saatiin tällä teknologialla 20 prosentin säästö. Suomeen ensimmäinen 5010-H saatiin vuonna 2016 ja seuraava vasta 2019, jonka jälkeen kone on ollut Toron kysytyin väyläleikkurimalli.


Autonomiset leikkurit

Toro aloitti autonomisten leikkureiden kehittämisen jo yli 20 vuotta sitten. Vuonna 2020 Toro esitteli Reelmaster 5010 -sarjan koneen, ensimmäisen robottileikkurin, mutta sen kehitystyö hidastui turvallisuus- ja vastuukysymysten vuoksi. Edelleen tavoitteena on autonominen 5-yksikköinen kelaleikkuri. Vuonna 2023 julkistettiin kuluttajakäyttöön soveltuva robottileikkuri, joka tulee kasvamaan ammattikäyttöön soveltuvaksi.

Autonominen Caravela & GeoLinks gps-järjestelmään perustuva 3-yksikköinen eTriFlex 3360 -väyläleikkuri esiteltiin vuonna 2021 ja vuoden 2024 lopulla on saatavilla rajoitettu 40 kpl tuotanto-erä. Vuonna 2025 leikkuri tulee normaaliin tuotantoon ja vakiovalikoimaan.


Toron filosofia ja tavoitteet

– Kehitystyön ja uusien ominaisuuksien pitää tuoda lisäarvoa käyttäjälle ja parantaa lopputulosta. Uudet ominaisuudet eivät siis ole itsetarkoitus, alleviivaa Aaltonen. Laatu, luotettavuus ja kestävyys ovat Toron koneissa vakiona, leikkuujälki, kentän pelattavuuden korostaminen ja visuaalinen ilme tärkeimmät tavoitteet. Toron tuotteet vastaavat käytännön tarpeisiin ja ovat valmiita ja toimivia. – Esimerkiksi sähkökäyttöisiä viheriöleikkureita Toro ei tuonut markkinoille ennen kuin niiden akkukapasiteetti oli riittävä, Aaltonen toteaa.

Elinkaarimalli on yksi tapa laskea kustannuksia ja Aaltonen liputtaa sen puolesta. Lähes huoltovapaat täyssähköleikkurit ovat helposti yli 10 vuotta käytössä.


Talvihuoltoa ja neuvontaa tarjolla

Jo tuttuun tapaan Hakolla on tarjolla konehuoltoja ja neuvontaa myös talviaikaan. Hakon tekninen tuki, Tapani Rasi on käytettävissä, hän tuntee kaikkien Toro-koneiden sielunmaisemaa ja tietää miten koneista saa enemmän irti. Mikäli huollot ovat jääneet osin tekemättä, ne kannattaa nyt tehdä asiantuntijan kanssa. Se tietää useimmiten lisää tehokkaita toimintavuosia.

JR

Lisätietoja Hakon sivuilta >

Petri Aaltonen FGMA:n syysseminaarissa Vierumäellä.