TURF TOPICS -SEMINAARI 29.–30.11.2023

Toimialan ensimmäinen Wihuri Oy Teknisen Kaupan järjestämä Turf Topics -seminaari järjestettiin Wihurin tiloissa Vantaalla 29.–30.11.2023. Tapahtuman toteutuksessa oli mukana myös Schetelig Oy, John Deere, Capillary Flow, Redexim, Barenbrug, Bernhard ja RainBird. Kentänhoitajille ja toimitusjohtajille oli keskiviikkona erilliset ohjelmat, mutta päivän antia pureskeltiin yhteisellä illallisella.

(Teksti: Jukka Ripiläinen, Honour-media)

Tilaisuuden avasi Teknisen kaupan toimialajohtaja Jussi Malmi esittelemällä Wihuri Oy:n toimintojen laajuuden ja yrityksen kansainvälisyyden. – Wihuri on kansainvälinen monialakonserni, joka toimii neljällä toimialalla. Työllistämme yli 5 000 ammattilaista ja teemme töitä tyytyväisten asiakkaiden eteen yli 30 maassa. Wihuri on 120 vuoden aikana kasvanut pienestä perheyhtiöstä kansainväliseksi toimijaksi. Wihuri toimii neljällä eri toimialalla, jotka ovat pakkausteollisuus, päivittäistavaratukkutoiminta, tekninen tukkukauppa ja liikelentotoiminta. Ensiluokkainen maine, osaaminen ja sitoutuminen ovat tehneet Wihurin toimialoista johtavia toimijoita omalla alallaan, Malmi vakuutti.

Ohjelma kentänhoidon ammattilaisille

Kentänhoidon ammattilaisille suunnattu ohjelma käynnistyi John Deeren edustajan Jan Schonbergin näkemyksillä toimialan tulevaisuudesta. Teknisen kaupan jälkimarkkinointipäällikkö Rami Rasin esityksessä kerrottiin miten yritys onnistuu työssään muuttuvassa maailmassa. Jälkimarkkinoinnilla on iso painoarvo työkoneiden kunnossapidossa. Iltapäivän ohjelma kentänhoidon osaajille jatkui Redexim BV:n Curtis Allenin kertoessa edustamansa yrityksen tuotevalikoimasta haastavalla toimialalla.

Ohjelmatauolla ehdittiin tutustua paikalla olleiden edustajien tuotteisiin ja palveluihin kahvikupin kera.

Golfkoneiden myynnistä vastaava Juuso Rajasvuo ja täsmäteknologiatuotteiden tuotepäällikkö Tuomas Kajantola pääsivät seuraavaksi vuoroon kertomaan täsmäteknologiasta ja datan keruusta kentänhoidossa. Tällä alueella tullaan lähivuosina näkemään huimaa kehitystä.

Päivän kaksi viimeistä esitystä koostuivat Bernhard & Companyn Paul Wilcoxin leikkuuyksikkö ja teroituskoulutuksesta sekä Rami Rasin toisesta esityksestä jälkimarkkinoinnin palveluverkostosta ja toimintamallista.

Ohjelma toimitusjohtajille

Bunkkereiden uusiminen ja niiden elinkaarimalli oli selvästi yksi kiinnostavin aihe toimitusjohtajille suunnatussa annissa. Capillary Concrete -bunkkereiden etuja oli esittelemässä yrityksen edustaja Kneale Diamond. Hänen esityksessään erilaisia bunkkereiden rakentamisratkaisuja ja niiden elinkaarta verrattiin 10–15 vuoden perspektiivillä. Capillary Concrete pesi kirjaimellisesti kilpailijansa jo sillä, että bunkkerissa olevaa hiekkaa ei tarvitse aika ajoin vaihtaa, vaan se pestään puhtaaksi sinne päätyneistä epäpuhtauksista. Knealen mukaan järjestelmä maksaa itsensä takaisin 5,1 vuodessa.

Toinen hyvin ajankohtainen ja keskustelua herättänyt aihe oli talouden ja rahoituksen tilannekatsaus, jonka piti Wihuri Oy:n luottopäällikkö Kari Rahko. – Inflaatio laukkaa, yritysten konkurssit lisääntyvät, onneksi korkojen nousu näyttää pysähtyneen, Rahko listasi. Tulevan vuoden ennustaminen on mahdotonta, koska ilmassa on niin paljon riskitekijöitä. Ukrainan sota, Israel ja Palestiina, USA/Kiina ja USA:n presidentinvaalit – kaikki liittyy kaikkeen ja vaikuttaa rahan saatavuuteen. Toisaalta Wihurin leasing-kaupan korko on vielä matalalla tasolla. Suomalaisten pankkien nihkeä suhtautuminen liikuntapaikkarakentamiseen on huomattu monin paikoin eikä siihen tässäkään keskustelussa löydetty ratkaisua. – Golfkenttien taloudellinen tilanne on kuitenkin pääosin vahva, eikä Wihurilla nähdä siinä isoa muutosta, Rahko kiteyttää.

Golfravintolat mukaan kentänhoitoseminaariin?

Golfravintolatoiminnan vetäminen mukaan kentänhoitoseminaariin saattaa aluksi kuulostaa erikoiselta, mutta kun asiayhteys esitellään se muuttuukin kiinnostavaksi. Wihuri Oy:n kaltainen monialayritys voi tarjota jotain sellaista, mihin muilla ei ole mahdollisuutta. Pitkäaikaisia yhteistyösopimuksia, joihin on paketoitu kentänhoitokoneiden lisäksi ravintolatuotteita. Tukkukaupasta oman toimintansa aloittanut Wihuri Oy on aina ymmärtänyt sen, että ostamalla enemmän saat paremmat alennukset.

Metro-tukun myyntipäällikkö Jarmo Salonen esitteli oman näkemyksensä golfravintolan ja klubin keskitetyistä hankinnoista. Yrityksellä on jo 120 vuoden kokemus, noin 21 000 asiakasta ja yli puolen miljardin liikevaihto. Mielenkiintoiseksi kumppaniksi Metro-tukun tekee se havainto, että heillä on asiakkaina suurten ketjutoimijoiden lisäksi yksittäisiä ravintoloita. Tämä kortti kannattaa katsoa.

Kahvitauko tässä vaiheessa iltapäivää hyödynnettiin verkostoitumiseen ja alkuiltapäivän esityksistä keskustelemiseen.

Kastelujärjestelmien uusiminen ajankohtaista

Jo aiemmin jutussa esitelty jälkimarkkinoinnin Rami Rasi aloitti tauon jälkeen omien palveluidensa esittelyn. Palvelupisteitä on ympäri Suomen, johtuen maanviljelijöille tarjottavien palveluiden kattavuudesta. Ramin jälkeen saatiin laaja tietoisku Rain Bird -kastelujärjestelmistä ja niiden uusimisesta. Kastelujärjestelmien elinkaari lienee 25–30 vuotta, joten suurimmalla osalla suomalaisista golfkentistä uusiminen on juuri nyt ajankohtainen. Rain Bird Europen Gunders Vietneks korosti, ja samaa alleviivasivat paikalla olleet toimitusjohtajatkin, että uusiminen on ajankohtaista silloin, kun olemassaolevan järjestelmän ylläpidon kustannukset karkaavat käsistä. Uusilla järjestelmillä saadaan myös säästöä veden kulutuksessa. Liika kastelu kun aiheuttaa vain tautipainetta ja lisätyötä.

Vietneksillä oli kuuden kohdan Road map hyvin suunnitellulle kastelujärjestelmän uusimiselle:

  1. Päätetään visio siitä millainen haluamme olla tulevaisuudessa
  2. Arvioidaan nykytilanne
  3. Valitaan yhteistyökumppanit (kenttäarkkitehti, kasteluasiantuntija, urakoitsija)
  4. Luodaan hankkeen Master Plan
  5. Suunnitellaan yksityiskohtainen kastelujärjestelmä
  6. Valitaan suunnitelmaan sopiva kastelujärjestelmän toimittaja

Aikataulua kiritään kiinni

Esitysten kiinnostavuutta kuvaa se, että vaikka sairastapauksen vuoksi yksi suunniteltu esitys jäi kokonaan pois, tuottivat vilkkaat keskustelut aikatauluongelmia järjestäjille. Oltiin myöhässä ja kaksi puolen tunnin settiä vielä jäljellä. Ensimmäisenä jo aiemmin esitelty Juuso Rajasvuon ja Tuomas Kantolan täsmäteknologiaa ja datan keruuta koskenut esitys, nyt toimitusjohtajille suunnattuna.

Keskiviikon viimeisen esityksen juoksi läpi Redeximin Curtis Allen, esitellen yhtiönsä lisälaitteita ilmastukseen, kylvöön, dressaukseen jne. Kasvukerroksen hyvinvointia parannetaan Redeximin tuotteilla jottei kasvinsuojeluaineita tarvitsisi käyttää.

Yhtiön syntytarina on erityisen hauska. Yhtiön perustaneet kaverukset olivat innokkaita jalkapallofaneja ja matkalla ottelua seuraamaan. Elettiin 1970-lukua ja muutama tunti ennen ottelua satoi vettä kaatamalla ja kasteli jalkapallokentän pelikelvottomaksi. Ottelun järjestäjät pyysivät kaikki paikallaolijat avuksi talikoin ja kepein tekemään syviä reikiä kenttään, jotta vesi valuisi maakerroksen läpi. Raskas työ tuotti tulosta ja ottelu päästiin pelaamaan vain puoli tuntia myöhässä. Kaverusten mielestä työhön tarvittiin helpompi ratkaisu ja koneen suunnittelu käynnistyi. Loppu onkin historiaa.


Aikataulu saatiin kirittyä lähes kiinni ja oli aika valmistautua Wihurin kumppaneineen tarjoamalle illalliselle. Torstaina jatkettiin yhteisellä ohjelmalla kentänhoidon ydinaiheiden parissa.

Lue lisää Wihuri Oy Teknisen kaupan golftuotteista >