Kustannussäästöjä
Hakon
kunnossapito-ohjelmalla


Hakon jo vuosia sitten aloittama kumppanuusmalli kantaa hedelmää. Mukaan on lähtenyt jo 35 golfkenttää, joille konekannan optimointi ja takuuvarma kunnossapito-ohjelma merkitsevät pitkän ajan kustannussäästöjä. Niitä syntyy silloin, kun jokaisesta koneesta saadaan sen elinkaaren aikana paras hyöty irti. Uutena palveluna on tarjolla viiden vuoden määräaikaishuollot kuukausihinnalla, jolloin myös koneiden 2 vuoden tehdastakuu nostetaan viiteen vuoteen.

Hakon kunnossapitopalvelut perustuvat pitkään kokemukseen toimialasta sekä osaavaan henkilökuntaan. Jo legendan aseman saavuttanut Tapani Rasi teki viime kaudella yli sata asiakaskäyntiä, joista pääosan kumppanuuskentille. Osa vierailuista perustui uusien koneiden käyttökoulutukseen, osa oli tehtaan takuukäyntejä. Mukana oli myös normaaleja tervehdyskäyntejä, joiden aikana tuli aina esiin oleellisia kysymyksiä. Suosittuja ovat myös Tapani Rasin ”puuhapäivät”, jolloin huoltomies saa ammattilaisen silmäparin seuraamaan huoltotyötä ja antamaan arvokkaita, aikaa säästäviä vinkkejä. Rasi vastasi talven aikana normaaleja määräaikaishuoltoja merkittävästi isommista koneiden kunnostamisista, joita tehtiin noin 30 työkoneelle, eli lisättiin niiden käyttövuosia. Näistä koneista useimmat olivat Toro-merkkisiä, mutta mukaan mahtui myös muita merkkejä. Hakon yhteistyö golfkenttien kanssa ei ole vain koneiden myyntiä ja sen jälkeistä varaosien myyntiä. Tekninen tuki ja huoltopalvelut ovat olennainen osa kokonaisuutta, eikä sen osuus tule jatkossakaan vähenemään. Päinvastoin, tarkoituksena on lisätä talven aikaisiin peruskorjauksiin resursseja, mikä lähtee kentillä tehtävistä koneiden kartoituksista, ammattilaisen näkemyksestä tarkoituksenmukaisista korjaustoimista ja kustannusarvioista. Tekninen tuki on jatkumona varmistamassa koneiden oikeaa käyttöä ja auttamassa ongelmatilanteissa sekä tukemassa kentän omaa huoltomiestä.


Golfkentän koko konekannan huoltojen ulkoistus Messilässä
– Meillä ei ole tällä hetkellä omaa huoltomiestä, kertoo Messilä Golfin kenttämestari Marko Suokas. Pohtiessaan ratkaisua talvella tehtäviin konekannan huoltoihin hän oli yhteyksissä Hakoon ja toivoi sieltä apua tilanteeseen. Alkukartoituksen jälkeen päädyttiin koko kaluston ulkoistettuun huoltoon, ei vain Toro-merkkisiin koneisiin. Koneita oli niin paljon, että huoltomies tuli Messilään, onhan siellä hyvä ja lämmin halli työskentelyyn. Huolto ja korjaus veivät kaikkiaan noin kaksi viikkoa osien toimitusajat huomioiden. Koneista löytyi huollon yhteydessä muutakin korjattavaa, ja ne tehtiin samalla. – Nyt on vahva luotto siihen, että kesällä ne eivät ihan herkästi mene epäkuntoon, Suokas alleviivaa. – Mikäli muilla kentillä on sama tilanne huoltomiehen kanssa, voin suositella ratkaisua myös niille. Koneiden huolto-osaajia on edelleen vaikea löytää, joten ilman Hakon palvelua olisi huoltoaika otettu kenttämestarin selkänahasta ja talvilomasta, Marko Suokas naurahtaa.

Messilä Golfin väylän 7 greenialue. Kuva: Juha Taskinen

Konehuoltojen ostopalvelut Pickalassa
– Pickala Golfin motiivi huoltopalvelujen ostoon poikkeaa todennäköisesti muista, toteaa kymmenettä kauttaan Pohjoismaiden suurimmassa golfkeskuksessa aloittava kenttämestari Markus Suojoki. Kentällä on kaksi omaa huoltomiestä, koska ylläpidettäviä koneita ja kalustoa on niin runsaasti, hän tarkentaa.
– Huoltotoimintaan on tehtävän laajuuden takia perustettu oma yhtiö, Suojoki korostaa. Sen toimintaan kuuluvat golfautojen akkujen vaihdot ja muut huollot, tuunaamiset jne. Huoltoyhtiö tarjoaa myös kaislojen leikkuuta muille golfkentille ja huoltaa esimerkiksi joidenkin pallokenttien, esim. Olympiastadionin konekantaa. Toiminta on niin laajaa ja sisältää palvelujen myyntiä myös ulkopuolisille, että Pickalassa mietitään tarkkaan huollon prioriteetteja. – Omien kentänhoitokoneiden kunnossapito on tietysti tärkeää ja siksi päädyimme ulkoistamaan tuntiperusteisen konehuollon, Suojoki perustelee. Hakon kanssa tehdyn kumppanuussopimuksen myötä oli järkevää, että he hoitavat uusien koneiden perushuollon, jolloin oma huoltoporukkamme voi keskittyä koneiden korjaamiseen ja ulkopuolelle tarjottaviin palveluihin. Hakon vastuulla on tällä hetkellä 17 kpl heidän omien merkkiensä koneita ja jonkin verran muitakin merkkejä. Hiljaisempina aikoina Hakon huoltomiehet kävivät kerran kuukaudessa, mutta nyt kauden ollessa vilkkaimmillaan, joka viikko. Ulkomailla koneiden huollon ulkoistus on tavanomaista, meillä Suomessa on totuttu siihen, että pitää olla oma huoltomies.

Haluatko lisätietoja?
Pitkä kokemus alalta, huollon ainutlaatuinen osaaminen ja laaja toimintaverkosto ympäri Suomen sekä tyytyväiset asiakkaat tekevät Hakosta parhaan kumppanin.
Lue lisää >